Tuesday, 1 December 2015

Pemikiran Baharuddin Kahar dalam Cerpen Capa Rengat

PEMIKIRAN RASIONALISME
pemikiran rasionalisme yang mempengaruhi penanya
Beliau sentiasa menekankan isu kebenaran, dan kelogikan sesuatu perkara
beliau turut mengetengahkan cara berfikir dan cara memperbaiki diri bagi mencapai kejayaan

beliau tetap memaparkan keutuhan nilai tradisi sebagai tulang belakang cerpennya

SINOPSI CERPEN CAPA RENGAT
Capa Rengat (1976), mengutarakan tradisi cinta pada kehidupan desa yang indah permai kaya dengan flora dan fauna disulami persahabatan yang terjalin antara dua jiwa yang penuh dengan keikhlasan
•Memaparkan jiwa seorang anak kecil yang mencintai desa walaupun telah lama menetap di bandar
•Sesuai dengan kontekstualnya iaitu menghargai keaslian alam semula jadi ciptaan Tuhan dan  mengeratkan silaturahim sesama insan

“Mula tiba dulu aku berasa agak kesepian juga. Tetapi setelah satu dua hari menyesuaikan diri, kesannya ternyata berubah. Ada semacam keistimewaan yang belum pernah aku rasakan pada kampung itu. Demi memandang gunung- ganang dan padang belukarnya yang subur itu, segala rasa kesepian itu hilang. Timbul suatu macam rasa adventure yang menyenangkan”
 (Antologi Capa Rengat, 2005: halaman 1)

•Dalam  menghayati aspek pengekalan dalam cerpen ini, Baharuddin Kahar cuba membawa isu pelanggaran pemikiran yang dibawa oleh watak ‘aku’ iaitu seorang kanak- kanak bandar yang datang ke desa saudaranya
Sudut emosi turut dimainkan oleh Baharuddin Kahar apabila beliau memasukkan watak budak perempuan kampung yang sangat mahir dengan selok belok alam rimba iaitu watak ‘Su’
Watak ‘Su’ ini dihidupkan dengan kesopanan dan keriangan seorang anak kampung hal ini sekaligus berjaya menambat hati ‘Aku’ seorang anak kaya bandar metropolitan
Pengkarya mahu anak muda generasi kini menghargai unsur alam tradisi yang penuh dengan kepelbagaian pengalaman
Bukan sahaja ilmu pendidikan formal yang perlu dipelajari sebalik ilmu tidak formal  perlu dimainkan peranannya dalam mendidik anak bangsa

“Waktu petang aku selalu dibawa Pakcik Kinto, bapa saudaraku ke bukit- bukit di belakang rumah pusaka kami”  
         (Antologi Capa Rengat, 2005: halaman 1)
“Kadang- kadang kami berterjunan ke dalam paya sambil saling simbah menyimbah air ke muka sesama sendiri. Apabila sudah letih begitu kami mencari kulit kijing paya untuk dikumpulkan”.
        (Antologi Capa Rengat, 2005: halaman 4)



No comments:

Post a Comment