•penulis
telah memberikan nafas baru kepada watak Budin di dalam karya Gulai Rawo
•Jika
dahulunya Budin dalam Kelah Sisik
Merah merupakan watak yang keras kepala dan ego dalam menangkap Kelah Sisik
Merah, dalam Gulai Rawo Budin telah mula lembut
hati dan tidak teragak-agak untuk meminta pertolongan sewaktu tidak berjaya
memperoleh ikan
•Baharuddin telah melakukan
konvensi pada novelnya sendiri dengan memantapkan asas- asas iman yang ada pada
diri Budin
•Budin telah bermuhasabah
atas kelemahan dirinya dan beliau cuba membaikinya
•Sikap
keras kepala yang ada dalam dirinya dahulu telah cuba dilembutkan di dalam
novel Gulai Rawo
•Berkat
dari sikapnya yang redha atas rezeki tuhan
akhirnya membuahkan hasil apabila beliau berjaya membawa pulang ikan ke
rumahnya untuk dimasak oleh Ambi anaknya.
“ Batin Itam memasukkan ikan- ikan itu ke dalam bujam,
menyerahkannya kepada Budin”.
(Antologi Gulai Rawo, 2005:
halaman 120)
•dalam
Gulai Rawo elemen pelanggaran
terserlah pada watak Agil
•Agil mempunyai isteri
yang sangat cantik dan menetap di bandar. Pekerjaan Agil sebagai seorang
peguam telah mengubah kehidupan Agil menjadi seorang yang bongkak dan sombong.
•Selera
makan juga sudah bertukar, kalau dahulunya Gulai Rawo lah yang menjadi kegilaan Agil namun kini makanan
Barat seperti burger dan beefsteak menjadi hidangan mahal yang enak sekali. Hal
ini jelas terlihat dalam petikan berikut:
“ Heh…! Ngapa tak makan gulai? Cedoklah! Bagus ni, lemak…,” kata Budin
menyuruh
“ Entah abang pun, makanlah…,” pinta Ambi
“ Iya… ya.” Agil mencedok kuah dan mengambil secebis
kecil ikan. Kemudian dia memandang Marina.
“Dulu abang cukup suka gulai begini, tapi sekarang entah
mengapa tak bole pergi,” katanya.
“Abang ikut saya.”
“Tak Juga.”
“Mungkin dah tak biasa, dan biasa dengan beefsteak, burger
saja.”
(Antologi Capa Rengat, 2005:123)
PROSES KEPENGARANGAN
•Pengalaman penulis
yang dilahirkan di Pekan Lama, Tanjung Rambutan Perak dijelmakan menerusi
penulisan karya penulis. Ini jelas bersandarkan apa yang terdapat dalam cerpen
Capa Rengat ada pertautan dengan kehidupan lampaunya semasa di alam pekerjaan
•Tamat persekolahan
penulis melakukan pelbagai pekerjaan yang menambahkan lagi pengalaman penulis
untuk dijadikan pencetus idea dalam kepengarangan
•Pekerjaan
sebagai buruh dan menjadi peniaga menjadikan penulis lebih memahami masyarakat
bawahan yang dapat diolah oleh penulis melalui gambaran yang diberi di kawasan
perkampungan desa menerusi Antologi Cerpen Capa Rengat, Gulai Rawo dan juga
Kelah Sisik Merah.
•Pengalaman
bertugas sebagai Pemberita Daerah bagi Berita Harian mewajarkan seluruh bandar
Ipoh terutamanya Sungai Kinta dapat diterokai oleh penulis menjadi latar tempat
dan diceritakan kembali melalui novel lain yang ditulis seperti Jubilee Park,
Stor Stesen Kereta api dan cerpen Capa Rengat
•Dunia
persekolahan juga bukanlah asing bagi penulis kerana penulis pernah menjadi
seorang guru. Hal ini dipaparkan dalam cerpen Gulai Rawo yang
memaparkan sifat Budin yang
gigih memberi pendidikan kepada anaknya Agil.
KESIMPULAN
•Pada keseluruhannya, mendapati
cerpen-cerpen Baharuddin Kahar
terserlah pemikiran tradisi yang bersuara lantang mengkritik hubungan manusia
sesama manusia, hubungan manusia dengan alam dan hubungan manusia dengan
pencipta. Prinsip pelanggaran dalam Teori Teksdealisme
merupakan satu kerangka yang kukuh dan terdapat dalam pemikiran Baharuddin Kahar. Baharuddin seorang
sasterawan yang menulis merentasi dunia atas angin dan dunia bawah angin
menjadikan pengalaman dan pengetahuannya sebagai senjata untuk mengutarakan
idea pemikirannya yang menggunakan teknik monolog dalaman wataknya.
Pemikirannya ditulis untuk memperlihatkan keunggulan yang ada dalam
dirinya. Baharuddin juga
dilihat menulis bukan atas kepentingan individu sebaliknya untuk membentuk
nilai menghargai tradisi dalam
masyarakat.
No comments:
Post a Comment